Dowty Turbocraft

Broschyrer och annat material från 60-talet

"Ingen propeller, inget roder, snabb acceleration och att båten planar i en decimeters vattendjup" är några av fördelarna med vattenjetdrift som framhålls i broschyren.


Den stora Ford-sexan och dess huv inkräktar på utrymmet, så max 5 personer åker bekvämt.

Jo, det går att dra tre vattenskidåkare, men tung båt och Fordmotorns "ringa" 107 hästar gör att det blir ganska segt i starten innan alla är uppe.


 

 

"Lappkast" på sjön är ingen match med en vattenjetbåt. Det är bara att svänga och släppa gaspedalen, så har du vänt 180 grader på en eller ett par båtlängder.

 

Drygt 10 båtar såldes i Sverige

Dowty Turbocraftbåtarna tillverkades av Dowty Marine Limited i Gloucester i Storbritannien. I Stockholm såldes båtarna via Aktiebolaget MC-Trim. Det är osäkert om MC-Trim enbart var återförsäljare, eller om de även skötte import och marknadsföring i Sverige.

Ett tiotal båtar lär ha hittat köpare i Sverige.

Här är några broschyrer från början av 60-talet.

 

Enklast tänkbara manövrering

Det här är Mk.2-modellen av Dowty Turbocraft. Den skiljer sig från tidigare utförande främst genom att anordningen för styrning och back fått en bättre och mer elegant konstruktion plus att en kåpa döljer mekanismen.

 

 

 

Motorhuven som tidigare var utförd som en heltäckande kåpa, har nu fått ett öppningsbart lock på ovansidan. På senare båtar har motorhuven dessutom ett påbyggt fäste för vattenskidlina.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vit, blå eller röd

Turbocraft-båtarna gick att få i tre färgställningar, helvit, vitt skrov och blå bordläggning och vitt skrov med röd bordläggning.

Ford-sexan på 107 hk fick upp båten i ca 30 knop. Men botten som nästan är plan akterut gjorde att man fick dra av så fort det gick lite vågor, annars dunsade det rejält. Definitivt inte komfortabelt.

 

 


Tidigare utförande

Den svartvita broschyren visar ett tidigare utförande av Dowty Turbocraft. Framför allt är det själva jetaggregatets utombordsdel som ser lite mer "provisorisk" ut än på Mk. 2-modellen.

 


Det tillverkades även en 1962 års modell av Dowty Dowty Turbocraft. Uppgifter om den saknas, men av bilder från en fransk nätsajt framgår att den fått "fenor" på akterdelen.

Motorhuven har den vattenskidkrok som infördes på 1961 års modell.

Huven som normalt döljer aggregatet är här avtagen

Interiören är mer ombonad jämfört med hur det såg ut i de tidigare modellerna där det var en hel del nakna plastytor.