En totalrenoverad Dowty Turbocraft från 1960

Stilstudie av Patriks Turbocraft. Bilden är tagen vid "Fri Fart" på Göta Kanal, en årlig uppvisning av veteranbåtar i full frihet. Fri Fart arrangeras av Museihuset vid Göta kanal strax utanför Ljungsbro.


Instrumenten skiljer sig från originalet, eftersom den ursprungliga Ford Zephyrmotorn ersatts med en Volvo B18-maskin.


Styranordningen kanske inte ser så elegant ut, men det fungerar, även om backningsegenskaperna inte är de bästa. Modellen efter den här har en smidigare styrmekanism plus en "skopa" som ger bättre styrning vid back.

 

 

 

 

 

Bilder på denna sida används med benäget tillstånd av Patrik Enquist

 

Många års renoveringsarbete

Båten är en TC146 B, modellår 1960. Ursprungligen satt det en Ford Zephyr MkII rak sexa på 2500 cc i den, men vid renoveringen ersattes den med en 2500 cc Volvo fyrcylindrig motor.

Den har funnits i familjens ägo sedan den köptes ny 1960 och har renoverats till nyskick av Patrik Enquist, ett arbete som tog många år och oräkneliga arbetstimmar.

Allt löst har monterats bort inför slipning av skrov och däck, lagning av skador och påläggning av ny gelcoat.


Här är några bilder på den färdigrenoverade båten från Swedish Classic Boats


Båten fanns utställd på båtmässan Allt för sjön 2006

Normalt brukar det mest vara träbåtar på den "klassiska" avdelningen på båtmässan Allt för Sjön. Så var fallet också 2006. Men plastbåtar blir allt vanligare, bland andra fanns den renoverade Turbocraften utställd och det extremt fina skicket gjorde att den fick många beundrande blickar.

(foto från Allt för Sjön, Lars Erik Mannberg)